II. Мовленнєва розминка
Читай виразно і чітко!
ШКОДЛИВИЙ ЦАП
На городі цап, цап
Капусточку хап, хап,
Борідкою трусь, трусь
Капусточку хрусь, хрусь,
Ратичками туп, туп,
Капусточка хруп, хруп,
А за цапом дід, дід
|
З батурою хтось, хтось.
Цап як скаче: брик, брик,
На все село крик, крик,
На синяки дме, дме,
Вигукує: «Ме! Ме!»
За ним Рябко: «Гав! Гав!
Оце тобі, щоб не крав!»
|
— Сьогодні ми розширимо свої знання про життя лелек.
Допоможе нам у цьому українська письменниця Галина Демченко.
ІІ. Робота над матеріалом уроку.
1. Послухайте оповідання Галини Демченко «Лелеки»
— Чи сподобалося вам оповідання?
— Які картини ви уявляли, читаючи оповідання?
— Коли найбільше хвилювалися за молодих лелек?
2. Словникова робота.
— Прочитайте слова лівого стовпчика. Знайдіть тлумачення
до них у правому стовпчику.
Луговина
|
те що смугою оточує що-небудь, облямівка
|
Обабіч
|
бути ознакою, прикметою того, що буде, що наступить
|
Кайма
|
поросла травою і кущами лука
|
Копирсатися
|
з обох боків, на обидва боки
|
Віщувати
|
встромляти що-небудь гостре в середину чогось, відокремлювати
шматки, частинки
|
3. Прочитайте оповідання з підручника (с.
149–151)
4. Аналіз тексту з елементами
вибіркового читання.
- Що відчув
молодий Лелечич, коли вперше піднявся в небо?
- Де дівчинка побачила лелек?
- Яким був
господар? Доведіть свою думку.
- Що здивувало
дівчинку на луговині?
- Знайдіть і зачитайте
опис лелек.
- Куди збиралися
лелеки?
- Чим відрізнялися молоді лелеки?
- Яке лихо
спіткало лелечу зграю?
- У чому виявилась
турбота і справжня дружба між птахами?
- Поміркуйте, що могло б статися з
молодим лелекою, якби до нього поставилися байдуже?
5. Цікаво знати!
Цей великий красивий птах із сніжно-білим і чорним
оперенням здавна живе біля житла людини. Довірливість, вірність тим самим
місцям гніздування викликали у людей любов до лелек. З радістю зустрічають
люди лелек навесні, коли ті повертаються до старих гнізд. Лелека білий прилітає
на місце гніздування досить рано — починаючи з середини березня і до кінця
квітня. Лелеки живуть парами. Великі, майже плоскі гнізда, мостять на дахах
будівель, на старих деревах, іноді на електричних стовпах. У цих гніздах птахи
живуть багато років.
Лелек часто можна бачити в гнізді, де вони сидять або
стоять на довгих тонких ногах (а то й на
одній), іноді видаючи тріскучі звуки, які виникають від ударів однієї
частини дзьоба об другу. Дорослі лелеки голосу не мають.
Живляться лелеки не тільки жабами, як дехто вважає.
Їхньою їжею є миші-полівки, ховрахи, багато різних комах, особливо водяних,
саранових. Цим лелеки приносять велику користь рибному та сільському
господарству. Підраховано, що протягом дня лелеки приносять їжу місячним
пташенятам 9 разів.
З відкладених навесні 2–7 (найчастіше 4) білих яєць, які птахи насиджують по черзі, через
місяць вилуплюються голі, безпорадні пташенята. На відміну від дорослих птахів
вони мають голос — пищать.
Перед відльотом у теплі краї на зиму лелеки збираються у
зграї. У вересні-жовтні вони залишають місця гніздувань і відлітають на
південь, в Африку. Живе лелека близько 20 років.
7. Порівняйте оповідання Юрія Збанацького та Галини
Демченко про лелек. Якою темою їх об’єднано? Що спільного й відмінного у
поведінці птахів у цих творах?
Ю. Збанацький «Лелеки»
|
Г. Демченко «Лелеки»
|
|
Спільне
|
||
Відмінне
|
Табличку заповніть у зошиті та пришліть для перевірки.
Немає коментарів:
Дописати коментар