I. Мовленнєва розминка
1. Гра «Віднови вірш»
Хатка
Равлик-син
прийшов до татка:
|
(Равлик-син прийшов до татка:
|
То не влізуть в
неї ріжки.
|
— Затісна у мене хатка,
|
Якщо виросту ще
трішки,
|
Якщо виросту ще трішки,
|
— Затісна у мене
хатка,
|
То не влізуть в неї ріжки.
|
Глянув батько на
хатинку:
|
Глянув батько на хатинку:
|
Підростає хатка
теж.
|
— Не журися, любий синку,
|
Бо не тільки ти
ростеш,
|
Бо не тільки ти ростеш,
|
— Не журися,
любий синку,
|
Підростає хатка теж.)
|
2. Гра "Не зіб’юся"
ІІ. Робота над матеріалом уроку.
— Сьогодні ми відкриємо ще одну сторінку української
дитячої літератури. Ознайомимося з життєвим і творчим шляхом Василя Васильовича
Чухліба.
1. Біографічна довідка
2. Опрацювання статті про Василя Чухліба у підручнику (с.
151)
— Якими мовами перекладені оповідання Василя Чухліба?
— До чого вони закликають?
— У яких книжках письменник розповів про різноманітні
випадки із життя дітей?
3. Опрацювання оповідання В. Чухліба «Равлик»
1) Гра «Упізнай героя».
Лізе-лізе потихеньку,
Тягне гору помаленьку,
А коли лякається —
У горі ховається.
2)Слухання оповідання.
— Чи сподобалося вам оповідання?
— Який настрій воно у вас викликало?
— Хто є головними персонажами оповідання?
4) Словникова робота.
— Доберіть синоніми до слів: вигулькнув (з’явився); упертюх (упертий, непоступливий, настирливий); здолати (перемогти, підкорити).
5)Читання оповідання
— Про яку подію із життя Тетянки розповів автор?
— Що вас зацікавило у творі?
Цікаво знати!
Одними з найдавніших жителів планети є равлики. Учені
стверджують, що ці крихітки з’явилися більше 500 мільйонів років тому. Вони
можуть адаптуватися до будь-якого середовища, не вимагають багато їжі. Равлики
живуть у середньому близько 15 років. Їх життєздатність уражає: під час несприятливих
умов вони можуть впасти у сплячку навіть на півроку! З настанням холодного
періоду року молюск утягує ногу і голову в раковину, сховавшись попередньо під
листя або в землі. Вхід закривається слизом, який з часом твердне. Триває цей
сон аж до настання весни. Таким чином, равлики можуть переносити сильний холод
і спеку. Приміром, садові представники можуть витримувати температури аж до
–120 °С. З настанням теплої пори року равлики прокидаються і жадібно
накидаються на їжу. Вони розмножуються шляхом відкладання яєць. Равлики не
здатні жувати, вони перетирають їжу своїми 25 тисячами зубами, які розташовані
у вигляді терки.
Їдять вони все: маленьких личинок, траву, листя,
черв’яків. П’ють ці створіння не тільки ротом, але і за допомогою зовнішніх
покривів шкіри. Висушені екземпляри за шість годин ввібрали через слизову
оболонку таку кількість води, яка дорівнює половині всієї їхньої ваги. Цікавий
факт! У Франції живе бургундський равлик, який узимку в мороз і влітку в посуху
спить, але, коли йде теплий тихий дощ, він починає «співати» — видає такі
звуки, які нагадують мелодійний спів.
Равлики володіють однією дуже неприємною для тварин і
людини особливістю, яка виявляється в основному навесні: вони є переносниками
паразитів: стрічкових черв’яків і глистів.
6)Читання
оповідання за особами.
— За допомогою інтонації передайте здивування, радість,
невдоволення Тетянки та розсудливість тата.
— Як ви розумієте зміст виділених слів?
7) Робота за ілюстрацією
— Подивіться на ілюстрацію до цього оповідання.
— Чи можемо ми віднести її до всього твору чи до певної
його частини?
— Що художник зобразив на картині?
— Що він намалював у центрі картини? Удалині?
— Які фарби обрав? Який настрій вони створюють?
— Опишіть картину, використовуючи рядки з оповідання.
8) Пам’ятаєте, ви виготовляли равлика з поролону? Перекажіть оповідання від імені равлика. Нехай цей поролоновий равлик стане головним персонажем вашої розповіді.
8) Пам’ятаєте, ви виготовляли равлика з поролону? Перекажіть оповідання від імені равлика. Нехай цей поролоновий равлик стане головним персонажем вашої розповіді.
Немає коментарів:
Дописати коментар