КРОКУЄМО ДО
МАЙСТЕРНОСТІ
(методичний захід з молодими вчителями, проведений заступником директора з
навчально-виховної роботи загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів с. Червоне
Семенюк І. В. в рамках постійнодіючого семінару заступників директорів
з навчально-виховної роботи 12.02.2016 р.)
МЕТА: активізувати творчий потенціал кожного молодого вчителя,
сприяти розвитку внутрішньої мотивації, усвідомленню
бажання професійного зростання, відчуття можливості здолати труднощі професії,
виявити особистісні ресурси (сильні сторони) молодого
спеціаліста,
створити середовище для активного саморозвитку з
подальшою самореалізацією.
Вступне слово заступника директора школи.
Швидко минає час, змінюється життя, та
незмінною залишається дорога,
яка вміло поєднує в єдине
вчора, сьогодні і завтра. Дорога,
яка веде до школи. Сьогодні в школі
змінилося майже все: державні стандарти, програми, підручники, але такою ж, як
колись залишається місія навчального закладу – бути освітнім та культурним центром
навчально-виховної роботи.
Сьогоднішня школа покликана бути
школою педагогічної підтримки й
захисту дитини, що забезпечує фізичну,
психологічну, моральну безпеку кожній дитині, в якій діяльність дитини постійно супроводжується ситуацією
успіху. Перед вчителем поставлено важливе завдання – здійснювати розвиток
гармонійно компетентної особистості. А звідси і високі вимоги до вчителя .
Вчитель має мислити гнучко, нестандартно, уміти адаптуватися до швидких змін та
умов життя. Все це можливо за наявності високого рівня професійної
компетентності, розвинених професійних здібностей.
Тому перед
адміністрацією кожної школи, в якій працюють молоді вчителі, постає ряд запитань:
- Як
допомогти молодим вчителям
не розчаруватися в обраній професії?
- Як не допустити того, що б їх
відлякували перші невдачі, складності педагогічної праці, невміння психологічно ствердитися в
цій діяльності або в даному колективі?
Закінчивши
університет, молодий вчитель може бути добре підкований теоретично, але
практичних умінь, які дають можливість досягти успіху, утвердитися у своїй
професії, - він немає. Ось тут на допомогу і приходить Школа молодого вчителя.
Я вважаю, що це найважливіший напрям методичної роботи.
І тому не випадково наш методичний захід присвячений
роботі із молодими вчителями.
Прошу приєднатися до нас наших молодих колег.
Гуличко Тетяна Сергіївна – вчитель зарубіжної літератури.
Стаж роботи 3 роки (випонилося 14 січня). Для неї це останнє заняття у школі
молодого вчителя.
Кашльовська Аліса Олександрівна – вчитель англійської
мови. Стаж роботи – 6 місяців.
Яблонська Юлія Андріївна – вчитель початкових класів..
Стаж роботи – 2, 5 роки.
Хочу зауважити, що всі ці чарівні дівчата – випускниці
нашої школи. До того ж Таня і Аліса – однокласниці.
Епізод 1 «Мій вибір»
дозволить нам дізнатися про історію приходу кожного
молодого вчителя до школи, його перші враження від зустрічі з учнями, колегами.
Для цього скористаємося інтерактивною вправою «Мікрофон». Отож, чому ви обрали
професію вчителя?
(Відповіді вчителів)
Епізод 2 «Вустами дітей про мою вчительку»
Ми всі прийшли до школи, щоб віддати свої знання,
частинку свого серця учням. Тому думки дітей є надзвичайно важливими. «Вустами
дітей про мою вчительку» - наступний епізод нашого засідання. У процесі
підготовки до нашого засідання шкільному парламенту було запропоновано презентувати молодих
вчителів. Результат виявився, як на мене, дуже цікавий. Роботи виконували учні
10, 8 та 3 класів. А озвучить їх президент шкільного парламенту Розумець
Павлина.
(Презентація молодих вчителів)
Гуличко Т. С.
Пісня на мелодію «Стиляга из Москвы» (10 клас)
У школі вчителька одна, коли іде – цвіте весна.
Легка, красива, енергійна,
І стук чобіт – Таня Сергіївна.
Рум’янець завжди на щоках,
Тяга до знань горить в очах.
Вона реальна, не казкова
Моя учителька чудова.
Хто знає краще, ніж вона літературу?
Хто може посмішкою зиму розтопить?
Хто дбає про порядок і несе культуру?
Вам кожен скаже, кожен скаже:
«Звичайно, Таня, Таня,
Таня – учителька моя.»
Кашльовська А. О.
Сонет (8 клас)
Алісо Олександрівно, напевно,
Про Вас Шекспір би написав сонет.
Ви справжня леді: чарівна і впевнена.
Урок із Вами – творчості момент.
Ви школярів англійської навчаєте,
Запалюєте вогник у серцях.
Від спілкування цього радість маєте,
Блиск розуміння у дитячих очах.
Стильна, енергійна, толерантна,
Вишукана, ніжна, елегантна,
Знаюча, вимоглива, цікава,
В праці вперта і цілеспрямована.
Алісо Олександрівно, як добре,
Що я, а не Шекспір, читаю цей сонет.
Яблонська Ю. А.
Уривки із дитячих творів (3 клас)
Войнаровська Єва
«Наша Юля Андріївна дуже хороша. Вона допомагає нам та
підтримує. Схожа на ясне сонечко, а її обличчя, як квітка. Вона зігріває нас
своїм теплом.»
Карашевич Аня
«Юлія Андріївна мені одразу сподобалася. Вона завжди
весела, бадьора і ще дуже любить дітей.»
Маслій Даша
«Наша Юля Андріївна дуже хороша, красива, добра. Якщо в
нас щось не виходить, то вона допомагає.»
Колосова Софія
«Вона краплиночка щастя, вона райдуга миру, яскрава
зірочка, частинка моєї сім’ї.»
Любомський Саша
«Були ми без Вас, як квітка без пелюсток, як дерево без
листя. І не можу навіть уявити, що було би в класі в нас без Вас. Це була би
катастрофа. Ми без Вас, як ніч без місяця, як сонце без проміння і як день без
ночі, як ніч без дня. Ви красива, як весна, Ви, як небо голубе, прекрасне небо.
Ми без Вас, як пташка без свободи. І хай в серці Вашім вогонь палає без упину,
сильно-сильно стукає серце Ваше.»
Епізод 3 «Бліц-опитування».
(перевірка теоретичних
знань з питань сучасних педагогічних технологій)
Як і на кожному уроці, після коротенької вступної
частини слід підготуватися до основної, актуалізувати
свої знання. І тому на цьому етапі на вас, шановні колеги,
чекає розминка. Виконуючи розминку, згадаємо метод незакінченого
речення.
1.
Самоосвіта – це провідна форма вдосконалення
професійної компетентності, що полягає в засвоєнні, оновленні, поширенні й
поглибленні знань, узагальненні досвіду шляхом цілеспрямованої, системної
самоосвітньої роботи, спрямованої на саморозвиток та самовдосконалення
особистості, задоволення власних інтересів і об’єктивних потреб освітнього
закладу.
2.
Модель сучасного випускника школи - стандарт, який з'єднує уявлення педагогів,
учнів та батьків про найбільш значущі якості людини.
3.
Інноваційні технології навчання – це «цілеспрямоване, систематичне й послідовне
впровадження в практику оригінальних, новаторських способів, прийомів
педагогічних дій і засобів, що охоплюють цілісний навчальний процес від
визначення його мети до очікуваних результатів» (І. Дичківська).
оновлення процесу навчання, це цілеспрямований системний
набір прийомів, засобів організації навчальної діяльності, що охоплює весь
процес навчання від визначення мети до одержання результатів.
3.
Інтерактивні технології навчання – це навчання, яке
відбувається за умови постійної, активної взаємодії всіх учасників навчального
процесу. Це співнавчання, взаємонавчання (колективне, групове, навчання у
співпраці), де і учень і вчитель є рівноправними суб’єктами навчального
процесу, розуміють, що вони роблять, рефлексують з приводу того, що вони знають, вміють здійснювати.
- це
навчання, яке дає можливість учням в парах, мікрогрупах, або малих групах
опрацьовувати
навчальний матеріал розмовляючи, дискутуючи та обговорюючи різні
точки зору.
4.
ІКТ – це, в загальному, методи та технічні пристрої забезпечення інформаційних
технологій на основі комп’ютерних мереж і приладів передавання інформації.
5.
Педагогічна майстерність – комплекс властивостей
особистості вчителя, що забезпечує самоорганізацію високого рівня професійної
діяльності на рефлексивній основі.
- вияв високого рівня педагогічної
ді яльності
6.
Рефлексія – повернення
назад, тобтоздатність
людини неодноразово звертатися до початку своїх дій, думок, уміння посісти позицію стороннього спостерігача, розмірковувати над
тим, що ти робиш, як пізнаєш, у тому числі і самого себе
7.
Проблемне навчання - організація навчального процесу, що передбачає створення
проблемної ситуації та активну самостійну діяльність учнів у її розв’язанні
8. Мотивація -
спонукання, яке є причиною до активності
особистості, визначає її прагнення.
9. Створення ситуації успіху - спосіб формування в учнів
позитивного ставлення до навчання.
Епізод 4 « Вісті з уроку»
Композитор створює музичні твори, художник – живописні
полотна. Вчитель, якщо він не «урокодатель», а творець, створює урок як твір
педагогічної майстерності, створює його для дітей і разом з ними.
Дзвенить дзвінок… Яка знайома мить для кожного вчителя.
Ще хвилина і знову урок. Заходиш в клас і бачиш своїх учнів, а в очах
запитання:
Яким буде
сьогоднішній урок?
Що цікавого,
незвіданого він принесе?
Продемонструйте прийом або метод, який ви використовуєте
на уроці.
(до 3 хв)
Епізод 5 «Все може бути»
Пропонуємо молодим колегам різні ситуації, які могли б
трапитися з будь-яким учителем на уроці . Цікаво почути, яке рішення вони
оберуть.
№ 1.
На
початку заняття або вже після того, як ви провели декілька занять, учень робить
заяву: „Я не думаю, що ви як педагог зможете нас чогось навчити”.
№2
Один із учнів постійно порушує дисципліну. Нарешті ви,
втративши терпіння, наказуєте йому залишити клас.
А
ви не маєте права вигнати мене з класу. Я не вийду, - говорить учень.
№3
Ви почали
вести урок, всі учні заспокоїлись, настала тиша, і раптом в класі хтось голосно
засміявся. Ви здивовано подивились на того учня. Він, дивлячись вам прямо у
вічі, заявив: „Мені завжди смішно дивитись на вас і хочеться сміятись, коли ви
починаєте заняття”. Як ви відреагуєте на це?
№ 4
На прохання заступника директора Ви замінюєте хворого
вчителя в чужому класі. Почався урок. Клас важко піддається управлінню. Ви
вітаєтесь – жодної уваги. Як бути?
№ 5
Під час уроку в класі Ви спостерігаєте таку картину:
учень малює олівцем на портреті Шевченка в підручнику і, сміючись, показує
сусіду по парті.
Що слід сказати хлопцю, на Вашу думку?
Чи варто привертати увагу всього класу до вчинку цього
учня?
№6
Учні збиралися втекти з уроку, причому вчителеві до рук
потрапила записка, у якій домовляються піти з уроку. Що робити?
(Працюють колективно над пошуком способів розв’язання ситуацій)
Робота із залом.
Поки наші молоді колеги готуються розв’язати педагогічні
ситуації, я пропоную вам познайомитися з моделями спілкування педагогів з
дітьми.
Учитель
“Я – сама” (головний ініціатор учнівського процесу, але знищує всі форми
учнівської ініціативи).
Учитель
”Китайська стіна” (виставляє дистанцію між собою і учнями, головне завдання –
повідомити, а не навчити).
Учитель
“Тетерук” (чує тільки себе, не налаштований на учнів).
Учитель
“Ангел” (не нервує, не критикує, встановлює з усіма дружні стосунки).
Учитель
“Шоу -мен”(урок нагадує спектакль, а результати мінімальні).
Учитель
“Тиран” (Я – цар і Бог).
Учитель
“Товариш” (переважають дружні стосунки, але спілкування втрачає діловий
контекст і набуває особистісного характеру).
Учитель “Робот” (діє на основі надуманого алгоритму, не звертаючи увагу на обставини, що потребують змін при спілкуванні. Наприклад, не підемо на перерву, якщо не виконаємо вправу).
Учитель “Гамлет” (характеризується постійними сумнівами, не має чіткої позиції, захищаєтьс ячужим авторитетом)
Учитель “Локатор” (спрямовує роботу на одну групу дітей – сильних, слабких або обдарованих).
Учитель “Робот” (діє на основі надуманого алгоритму, не звертаючи увагу на обставини, що потребують змін при спілкуванні. Наприклад, не підемо на перерву, якщо не виконаємо вправу).
Учитель “Гамлет” (характеризується постійними сумнівами, не має чіткої позиції, захищаєтьс ячужим авторитетом)
Учитель “Локатор” (спрямовує роботу на одну групу дітей – сильних, слабких або обдарованих).
(Представлення способів розв’язання ситуацій)
Епізод 6: «Школа майбутнього»
Наступний етап нашого заняття «Домашнє завдання».
Наші вчителі створили модель школи майбутнього. Надаємо
їм слово.
(Презентація школи майбутнього)
Епізод 7: «Портрет сучасного вчителя»
Перед вами сонце. Кожен промінь – це якості, якими має
володіти сучасний вчитель. Проміння сонця нас зігріють, якщо ви назвете ці
якості.
(Вчителі по черзі на променях пишуть якості сучасного вчителя)
Епізод 8: «Екзамен».
Екзамен… Без нього не можна уявити
школи. Сьогодні стан екзаменаційної тривоги і стресу переживають наші молоді
вчителі. Їм пропонується здати звичайний екзамен , але запитання в білетах не зовсім звичайні. Щоб одержати високий бал,
учитель повинен мати фундаментальні знання з психології та педагогіки, володіти
певними елементами професійної майтерності, а також добре знати свою школу.
Зразки екзаменаційних білетів.
№ 1
Скільки уроків у вас у вівторок?
У класі є дитина – «слабак» , як
називають його однокласники, які не пропускають нагоди аби познущатися над
фізично і психічно слабким хлопчиком. Як учителю допомогти такій дитині ?
Після уроків учитель підвів до
класного керівника учня, який смітив і забруднював парту, але прибрати
категорично відмовився. Як повестися класному керівнику з винуватцем?
№ 2
Скільки учнів навчається в нашій
школі? А у 9 класі?
На уроці молодий спеціаліст прагне
здивувати і зацікавити учнів, але вони
шепочуть і навіть почали голосно розмовляти. Що робити? Дайте пораду.
Учитель змістовно підготувався до
уроку, запланувавши найактивніше залучити учнів до навчальної діяльності. Але
діти вирішили відволікти вчителя бесідою на різні теми, які їх цікавлять. Як
бути учителю: проводити урок за планом, чи піддатися на « провокацію» учнів?
№ 3
1. Скільки педагогічних працівників у нашій
школі?
2.
Класний керівник провів з учнями –старшокласниками змістовну бесіду про СНІД, вручивши їм буклети. Учні уважно і
навіть зацікавлено слухали. Але після дзвінка виявилося, що майже всі буклети
викинули на смітник. Як бути класному керівнику в цій ситуації?
3. Молодий, знаючий, вимогливий і принциповий вчитель стверджує, що його
цікавлять лише знання учнів на уроці. Ніякі причини не підготовки до уроку він
знати не бажає. Чи поділяєте ви таку позицію у ставленні до учнів?
(Підготовка до відповіді)
Робота із залом.
Часто ми цитуємо цікаві чи смішні
фрази з учнівських творів чи контрольних робіт. Сьогодні до вашої уваги хочу
запропонувати інші цитати – вчительські. І пам’ятайте, що в посмішці сила і
мудрість вчителя.
«Чому я повинна на вас, як
міліціонер гавкати?»
«Два мінус два дорівнює нулю. Це
відома формула.»
«Кого немає, признавайтеся»
«Досить базікати, а то весь клас
пересаджу на першу парту»
«Мікроби потрапляють у наш організм
з руками»
(Відповіді на екзаменаційні білети)
Зараз хочеться привітати із закінченням
школи молодого вчителя Гуличко Тетяну Сергіївну. За три роки вона багато чого
навчилася, досягла перших вершин: уже два роки готує учасників Малої академії
наук (секція зарубіжна література), бере участь в районних
інтернет-конференціях – 2015, 2016 р., обласній
інтернет-конференції «Хмурівські читання» – 2016 р.
Заключне слово заступник директора.
Усі наші молоді колеги гідно представили
себе, показали ґрунтовні знання з педагогіки і психології, вільно орієнтуються
в сучасних методах навчання. Ми пишаємося тим, що маємо таких кмітливих,
знаючих, мудрих молодих колег. Молоді вчителі вже багато знають, але поки вони
стануть справжніми майстрами своєї справи пройде ще багато часу. В. О.
Сухомлинський писав: «Щоб стати справжнім педагогом, слід протягом довгого часу
пізнавати серцем все, чим живе, що знає, чим радіє, від чого хвилюється
вихованець».
Бажаю вам отримувати радість від спілкування
з учнями, хай швидко проходять хвилини розчарування, будьте щирими з учнями,
прислухайтесь до порад старших колег і станьте УЧИТЕЛЕМ-МАЙСТРОМ.
Немає коментарів:
Дописати коментар